Kindernevendienst

Met de kindernevendienst (KND) Dalfsen zijn we dit schooljaar (2021-2022) begonnen met een nieuwe opzet van de KND. Kort samengevat zal de KND Dalfsen vanaf nu als volgt plaatsvinden:
- 1e zondag van elke maand: Kinderkerk. Bij de kinderkerk gaan alle kinderen (groep 1 t/m 8) samen aan de slag met een thema rondom een Bijbelverhaal, bijv. een wijs man bouwde zijn huis op een rots. De kinderen kunnen vanaf een kwartier voor de kerkdienst bij de Overkant gebracht worden (in Oudleusen is er geen kinderkerk). We starten de kinderkerk met het aansteken van de kaars en het vertellen van het Bijbelverhaal. Daarna doen we een gezamenlijk startactiviteit en mogen de kinderen vervolgens hun eigen verwerkingsvorm kiezen, bijv. een knutselwerkje, spel, of puzzel. Aan het einde van de kerkdienst komen we weer terug in de kerk om samen met de gemeente de zegen te ontvangen.
- 2e zondag van de maand: KND. Voor de eerste schriftlezing is er een kindermoment waarin de kinderen gevraagd worden om voorin de kerk te komen bij de dominee. De dominee introduceert het Bijbelverhaal dat centraal staat gedurende de KND en kerkdienst, en vraag één kind om de kaars aan te steken. Daarna gaan de kinderen samen met de leiding en de aangestoken kaars naar de Overkant toe voor de KND. De KND wordt gedaan in twee groepen: de jongsten (groep 1 t/m 4) en de oudsten (groep 5 t/m 8). Tijdens de KND wordt er een Bijbelverhaal verteld uit de methode ‘Kind op Zondag’ en wordt er per groep een verwerkingsvorm gekozen, bijv. een knutselwerkje, spel, puzzel, of gesprek. Net als bij de kinderkerk komen we aan het einde van de kerkdienst weer terug in de kerk om samen met de gemeente de zegen te ontvangen.
- 3e zondag van de maand: KND.
- 4e zondag van de maand: KND.
- 5e zondag van de maand: KND.

Tijdens de adventtijd is er een kerstproject en tijdens de veertigdagentijd een paasproject. Deze projecten krijgen aandacht in de kerkdiensten en in de KND gedurende die tijd, en krijgen daarnaast extra aandacht in de anders kerken kerkdiensten. Het kerstproject wordt afgesloten in de ochtenddienst op 1e kerstdag en het paasproject wordt afgesloten in de ochtenddienst op 1e paasdag. Deze diensten zijn gezinsdiensten en zijn gericht op alle leeftijdsgroepen. Er zal daarom ook geen KND zijn in deze diensten.

Elk jaar zijn er een paar speciale zondagen voor de KND. Op Palmpasenzondag maken alle kinderen in de Overkant Palmpasenstokken. Aan het einde van de kerkdienst laten de kinderen de gemeente deze prachtig gemaakte Palmpasenstokken zien door middel van een tocht door de kerk. Op de ene laatste zondag voor de zomervakantie nemen de kinderen van groep 8 in de kerkdienst afscheid van de KND en worden ze door de tienerkerk welkomen geheten. Op de laatste zondag voor de zomervakantie is de afsluitochtend van de KND. Op deze afsluitochtend spelen de kinderen gedurende de kerkdienst bijv. oudhollandse spelletjes, doen de kinderen een vossenjacht of speurtocht, of doen de kinderen een andere leuke activiteit om het schooljaar af te sluiten.

Heeft u vragen, wilt u meer informatie, of heeft u ideeën/suggesties voor de KND laat het ons weten.

Ook zijn wij altijd op zoek naar nieuwe leiding. Lijkt het u leuk of wilt u een keertje komen kijken. Neem dan gerust contact met ons op. U bent van harte welkom!

Contactpersonen:
KND Dalfsen: Erik Smid